Å starte sitt eget klesmerke (2024)

Å starte sitt eget klesmerke (2024)

I del 1 av å starte sitt eget klesmerke tok vi for oss prosessen med å overkomme hindringer som mange ofte møter når de ønsker å starte for seg selv. I del 2 ser vi nærmere på perioden etter at du har lansert klesmerke ditt, hvilke utfordringer du vil kunne møte på og viktigheten av å ha et godt team rundt deg.

Det viktige førsteinntrykket

Å lansere et produkt eller en tjeneste i 2024 er ikke det samme som for 20 år siden. En nylansering før i tiden brukte mye lengre tid før de nådde de store massene, mens i dag kan dette gå usannsynlig raskt. Se på Threads, Metas' nye sosiale medie brukte kun én time på å nå en million brukere, mens hovedkonkurrenten Twitter i 2006 brukte to år. Dette sier noe om det vanvittige spredningspotensiale dagens sosiale medier har, sammen med en stadig mer globalisert og sammenvevd verden. 

Føler du deg mer motivert nå? Er muligheten for å nå ut til mange på kort tid er større i dag enn det var før. Utvilsomt! Det vil imidlertid ikke si at det er enklere å være den som faktisk gjør det, all den tid konkurransen også er tøffere. I klesindustrien brukes det enorme summer på markedsføring, da spesielt gjennom sosiale medier og Google. Å være liten her kan by på utfordringer, om du ikke er tydelig fra dag 1 på hva du kan tilføre av verdi til dine kunder, som skiller deg fra de etablerte aktørene. Dersom du ønsker å treffe alle, ender du som regel opp med ikke å treffe noen. La oss si du ønsker å finne noen som kan utvikle nettsiden din. Ønsker du å kjøpe tjenesten hos han som kan litt om alt mulig, eller han som er spesialist på utvikling av nettsider og har gjort det for haugevis av andre kunder i årevis? 

Gi et godt førsteinntrykk, enten det er i møte med leverandører, samarbeidspartnere og ikke minst kundene dine. Tenk igjennom hva som gir kundene dine en opplevelse av verdi. Hvordan er opplevelsen når kundene åpner pakken fra deg? Hvor enkelt er det å returnere ordren? Hvor raskt svarer du om de har spørsmål? Hva får de ut av å melde seg inn i kundeklubben din? Osv. Her er det nok lurt å være litt ekstra raus i en startfase, så etterlater du et godt inntrykk for tiden fremover.

Hvilke kanaler skal vi satse på?

Dere har valgt et navn, etablert domene til nettbutikk og funnet brukernavn på sosiale medier som er likt eller tilnærmet likt deres brand. Uansett, nå vil spørsmålet om hvilke kanaler dere bør satse på for å fremme merkevaren best mulig. Det enkle svaret er som vanlig at det ikke finnes noen fasit, foruten at du bør være konsistent i kommunikasjonen. Finn ut hva som gjør dere unik, og fortell det på en måte som gjør at folk blir interessert i å høre mer.

Her må dere tenke nøye gjennom hvor deres potensielle kunder mest sannsynlig befinner seg. Er det en veldig ung målgruppe, finn ut hvor de bruker mest tid og hva som er passende innhold på denne kanalen. Satser dere på Instagram/Facebook ser man gjerne at de større merkevarene ofte bruker disse plattformene til branding, og mindre til direkte salg. Her skal de fange deg inn i deres univers, ta deg med på sin historie gjennom profesjonelt laget innhold og gi deg positive assosiasjoner med merkevaren. TikTok er en annen plattform som i større grad handler om å fange oppmerksomheten din, trender, bruk av humor og "amatørproduksjon". Snapchat er ennå en kanal med sine fordeler og ulemper. Bruk deres erfaring med disse kanalene, prøv dere fram, men et godt tips er å konsentrere seg om noen én eller noen få kanaler, for så å bli best mulig her. Igjen handler det om å ikke treffe alle, men å nå de som du ønsker å tilføre verdi til gjennom bilder, video osv. for så i neste omgang å konvertere dem til kunder.

Viktigheten av et godt team

Som gründer kan du ikke gjøre alt selv. Ja, du må legge ned en masse arbeid på egenhånd. Ja, du må være villig til å lære nye ting, og gjøre mye som du aldri har gjort før. Men å tro man skal klare å gjøre absolutt alt selv, hele veien, kan fort vise seg svært vanskelig. Dagene blir fort lange om du er helt alene på reisen, det ender gjerne opp med mange tanker og ideer som viser seg vanskelig å få gjennomført, ettersom du ikke har noen å teste de på. Så om du ikke har noen med på laget, bør du vurdere å finne noen nettverk eller støttespillere du kan bruke til å sparre med, for å gjøre det lettere å treffe på de tiltakene eller ideene du ønsker å sette i livet.

Finn likesinnede i grupper på Facebook, arrangementer i ditt nærområde eller venner/familie. Det finnes massevis av kompetanse rundt deg, så finn ut hva du trenger og bruk disse kanalene til å knytte andre til deg. Er du for eksempel en som er glad i salg, se om du kan ta med deg en som er mer analytisk som kan komplementere dine ferdigheter. Om det koster deg noen prosent av selskapet, kan det vise seg helt nødvendig for å få kunnskap om klesmerket ut til kundene, og generere salg.

Det finnes ingen fasit

Vi har sett på viktigheten av å gi et godt førsteinntrykk, finne ut hvilke kanaler du skal markedsføre deg på og viktigheten av å finne folk som kan utfylle din kompetanse. Det siste vi vil minne om er at det ikke finnes noen fasit på hvordan man lykkes. Noe kan vise seg å være flaks, en god del handler nok om dyktighet, men noe av det viktigste er å akseptere at ting vil gå galt i blant. Du vil gjøre massevis av feil, men om du lærer av det så er du sannsynligvis litt klokere til neste gang.

Lykke til med ditt klesmerke!

Team NP

Tilbake til bloggen